Saturday, December 6, 2008

SUATU PERJALANAN


kadang kita lalui lorong sempit
kadang kita temui lumpur melekit
kadang pula kita temui lereng lereng bukit yang curam

ada ketika kita temui pelangi berwarna warni
ada pula waktunya kita temui kicau burung merdu
ada masa kita dihadiahi dengan dingin embun pagi

hukumnya,
tempuhi dan nikmatilah
itu hukumnya!!

apa dicari dalam perjalanan ini?
emas permata?
wang berjuta?
nikmat dunia?
redha Sang Pencipta?

Seringkali
dalam kepayahan melalui lorong sempit,
dalam kekalutan meredah lumpur yang melekit,
dalam kesukaran mendaki lereng lereng bukit itu,

juga
dalam menikmati indahnya warna warna pelangi,
menjamah merdunya kicau burung,
dan menyentuh dinginnya embun pagi,

kita lupa apa dicari di atas bumi Allah ini,

Kangar, Disember 2008

4 comments:

Yatie said...

Cilik.. suma sajak2 dalam site nih ko reka sendiri ke? if so, ada bakat terpendam la member aku sorang ni.. hehe.. i like it! keep on blogging, k :D

Intanterpilih said...

yatie
ye, aku tulis sendiri...thank you....ko suke ke...
nanti aku tulis pasal ko plaks....
byk yg kuar dari aku nih adalah apa yg aku terpikir...bukan la apa pun...
hehe
nanti datang lagi yer...visit blog ni...

Anonymous said...

Pergh! Boleh tahan sajak kau minah!!
Teruskan usaha. Aku pun suka! ;)

Unknown said...

sitiNur
Bukan apa pun,
bila time terpikirkan sesuatu,
trus rasa nak tulis...so...ni la hasilnya
ekekeke
yang nih aku tulih bila tgk ramai sgt manusia (termasuk aku) hilang punca kat dunia nih
sibuk dgn hal hal dunia....(kumpul harta, juggle ngan routine yg buzy...demand from anak/hubby/family/etc...) sampai kita lupa, matlamat utama kita...
hehe
bukan ceramah yer....just thinking out loud...hehe