Sunday, June 14, 2009

CATATAN RINDU 1

31 Januari
pagi pagi lagi saya bangun, seawal 5.30 pagi. menyiapkan sarapan pagi. nasi lemak sambal udang dan sambal sardin plus ikan bilis goreng dan telur rebus. Seperti biasa, bapa saya akan jadi komentar (dia mmg begitu, kalau saya yang ke dapur, dia pun tak nak kalah, mesti nak komen..hehehehe.....dulu masa saya tunggu SPM dan bulan puasa, kadang kadang naik radang saya...hehehehe....but he's my father, i love him...biasa la kan...radang anak beranak...hehe)...masa ni mak saya perlukan rehat, so dia tak masak...saya la yang kena masak...adik perempuan saya tu , mmg jangan harap la...hehehee...die tak pakar sangat masak byk byk...(ngeh ngeh ngeh.....)..siap masak saya pun mandi dan bersiap sedia nak solat musaffir,bapa mencadangkan kami anak beranak buat together...Selesai solat musaffir saya breakfast (makan masakan sendiri...patutnya nak berjalan jauh ade la orang tolong.....hm....hampeh!!). By this time semua orang dah dtg..adik , kawan saya (*a*in*) dan mak sedara saya (mak ndak) dah ada kat rumah dan mereka semua menikmati masakan saya yang enak tu...(hehe)....Then, around 9.00 kami pun bertolak ke KLIA. Saya pangku anak sedara kesayangan saya (sebenarnya semua kesayangan saya..hehe) Sofea.....dia ni manja sket...dia tahu saya nak berjalan, pastu saya ajak dia naik ketar ngan saya....die takkan tolak punye la...hehehe

Di airport :
Saya check in all our 3 bags, kawan saya *a*iN* yang tolong....penat ooo......beg besar besar....saya ni walaupun saya garang, tapi saya tak sampai hati nak biar bapak saya buat..tu yg saya buat ngan kawan saya tu. Tiba masa nak bertolak, saya rasa sayu sgt sebab adik beradik yang lain tak ikut saya dan mak ayah ke Tanah Suci...masa ni saya ada terpikir, alangkah baiknya kalu kami semua dapat pergi seisi keluarga....(huhuhu). takpe, nanti saya doa banyak banyak biar tuhan buka pintu rezki (duit, masa, kelapangan dan kesempatan serta peluang) untuk kami sekeluarga ke Tanah Suci bersama- sama...

1.05 tgh : Pesawat berlepas. Dalam flight saya duduk tengah tengah ngan. Kiri mak saya, kanan bapak saya. Dapat je makanan saya pun membaham dengan rakusnya sebab lapar sangat dah masa tu (huhu) .

Around 4.00 (not so sure..tak ingat ) waktu Jeddah, kami pun sampai di Airport Jeddah yang pada hemat saya tak dpt menandingi KLIA lagi la...hehe (alhamdulillah)...Di sini bermula ujian pertama saya....beg saya hilang sebiji...beg paling kecil namun mengandungi barang barang yang agak penting (rahsia ) dan barang barang kesayangan saya...Inilah agaknya ujian untuk saya....Puas saya tunggu beg sy keluar dari convayer tu, namun takde...LAst last , ketua rombongan kami suggest to report to customer service counter. Saya pun pergi la mereport,.Macam itik dengan ayam...ngeh ngeh ngeh..maklumla..dulu masa sekolah mengengan tah amik bahasa arab, saya amik bahasa jepun, dan tukang amik report (Orang Arab ) ni plak tak boleh cakap english...hehehe..last last saya main tunjuk tunjuk aje kat die macamana rupanya beg saya tu. Saya rasa bersyukur sangat masa ni perut saya dah kenyang, jadi saya tak dela jadi baran ....and i handled the situation secara berhemah (to my standard la..hehe...) Lagi pula ketika ini saya sudah berada dalam ihram...so i kept reminding myself to sabar and redha..dan istighafar byk byk..mungkin ini dugaan tuhan....mungkin ada sesuatu yang Allah nak ajar / didik saya.
Alhamdulilah....selesai buat report, kami naik bas menuju ke Makkah. Masa dalam bas kami dah start talbiah , jadi saya langsung tak ingat tentang beg tu..alhamdulilah takde plak rasa ralat yang amat sangat dalam hati saya...masa tu , dalam hati dan fikiran saya, saya nak menuju ke Baitullah saja..

UMRAH PERTAMA

Sampai di Makkah, masuk hotel, mandi dan solat jama'. Lepas tu kami turun ke lobi dan bergerak ke Masjidil Haram untuk tawaf Umrah dan Saei serta bertahallul. Dada berdebar debar. takut ada, terharu ada, risau ada, excited ada. Tapi above all that, saya rasa happy dan bahagia. Alhamdulilah , Tuhan Maha Kaya, walaupun ini kali pertama saya, Tuhan permudahkan urusan saya dan keluarga untuk umrah pertama kami.Masa tawaf pertama ni, saya pegang bapa saya kuat kuat dan mak saya pegang saya. Jadi kami jalan seiringan. Honestly , masa pertama kali melihat kaabah, saya rasa terharu tetapi tidak menangis. Yang telintas di hati saya ketika itu " Thank you Allah "......saya lupe nak sebut Alhamdulilah....Tapi air mata saya gugur juga semasa melakukan solat sunat selepas tawaf. (Ketika itu di Belakang makam Ibrahim ) . Alhamdulilah, secara kebetulan , kami sampai di Al HAram pada hari Jumaat malam Sabtu, jadi tempat ini agak lengang , sebab Pak Arab dah balik ke rumah masing masing, esok kan kerja....maka dapatla saya dan mak solat di depan makam Ibrahim...Masa ni rasa sangat bersyukur dengan segala kemudahan yang Tuhan bagi pada saya...Alhamdulilah...Lepas tu saya pun minum air zam zam dan saya cakap dengan Mak dan Pak, saya nak ke Multazam berdoa sebelum buat saei...Jadi saya heret mak saya ke Multazam, dalam hati saya doa ya Allah permudahkanlah...dan Alhamdulilah...Tuhan Maha KAya....laluan saya sangat mudah..Dapatlah saya ke Multazam dan berdoa .Waktu ni saya tak kucup Hajarul Aswad lagi pasal saya dalam ihram. Takut takut terkena wangian tu, kena dam pulak saya. Jadi saya dan mak terus saei..Masa ni, kesian mak saya, dia agak kepenatan. Jadi kami berjalan secara perlahan lahan dan akhrinya siap la jugak saei dan bertahallul. Kejadian kelakar masa ni, ada ramai anak anak arab nih dok nak gunting rambut bapak saya...kesian bapak saya kena harassed. Nak gelak pun ada....hehe...Last last ayah saya bagi Riyal5 kot kat anak arab tu and die potong la jambul ayah saya , dan ayah saya potong jambul saya dan mak. Kami lupa nak bawa gunting...(riyal 5 tu kire macam sewa gunting die la tuh....hehe)... Alhamdulilah, selesai umrah pertama kami...saya sangat happy masa nih.

kami berjalan masuk ke Masjidil Haram semula sebab nak kucup Hajarul Aswad. Alhamdulilah laluan sangat mudah kerana tak ramai orang...(Satu lagi nikmat tuhan yang mesti saya syukuri)...dapatla saya dan keluarga kucup juga malam tu. Kemudian saya terus ke Hijir Ismail (mnegambil peluang sebab masa ni tak ramai orang..) dan solat disitu. Masa ni sekali lagi air mata saya mengalir....Dalam doa saya, saya mmg tak lepas mohon yang terbaik untuk kakak saya....rasa lega dapat luahkan apa yang terbuku masa tu....Subhanallah.

Kami balik hotel dan saya zzzzzzzz.....letih perjalanan....

2 comments:

Yatie said...

Cilik.. citer lah lagi.. best baca :) glad your trip dipermudahkan-Nya. doakan kitorang dapat pegi jugak soon.. insyaAllah.. AMIN..

Intanterpilih said...

yatie,
dah lama nak tulis.tapi dok pikir takut jadi menda lain plak (fitnah/riak/etc...nauzubillah)..niataku nak catat so that adik beradik yang tak ikut sama bole kongsi pengalaman dan hendaknya berkobar nak ke sana...(Moga Allah pelihara hatiku...amin...)yang baik tu dari Allah, yang buruk atas kelemahan aku sendiri