Wednesday, June 17, 2009

CATATAN RINDU 3

2 FEB 2009

Hari ini , kami ke Masjid agak lewat. tapi Alhamdulilah saya masih dapat spot yang baik iaitu bertentangan dengan Multazam, tapi bukan di dataran kaabah (huhuhuhuu)kat tempat ini pun, sempit-sempit sebab ramai yang berebut nak view ke arah pintu kaabah. Di belakang saya adalah tempat saei, kebetulan dalam tempoh pembinaan....Subuh di sini memang syahdu...

Saya cuba jadikan satu kebiasaan , tiap kali lepas solat , saya akan cuba untuk berdoa di multazam (selain menghabiskan doa-doa kiriman adik beradik dan kawan kawan serta saudara...doa sendiri...hehe) serta solat sunat di Hijir Ismail....kerana pada saya, ini tempat tempat istimewa doa dimakbulkan...perlu merebut peluang yang ada... kemanisan sewaktu saya sujud di Hijir dan meluahkan apa yang terbuku jauh di lubuk hati adalah momen yang saya kira akan saya kenang sampai bila bila...saya bukanlah jenis yang dapat meluahkan semuanya bila berbicara dengan kawan atau keluarga...saya agak reserved when it comes to feelings..hopes...semua laaa..jadi masa saya sujud tu la saya ceritakan apa yang terbuku di lubuk hati saya yang tiada sorang pun pernah mendengar..memang indah..dan alhamdulilah, walau sekecil mana pun ruang di dalam hijir ismail tu, saya rasa muat aje untuk saya masuk dan solat di situ dan doa saya ketika di Hijir adalah doa di dalam sujud, kerana orang tak halau saya kalau saya sujud........hehe...

Hari ni kami akan ziarah ke sekitar Makkah...sungguh..saya agak tak register ke dalam otak tempat tempat yang saya pergi...antaranya kami singgah di kaki bukit Nur, lepas tu bertolak pula ke Arafah, Muzdalifah dan Mina..menyaksikan tempat tempat pelaksanaan ibadah haji..dalam hati berdoa..moga saya dan keluarga dapat menunaikan haji ...amin...Di Arafah, kelakar, Arab tu dok suruh ayah saya amik gambo pakai die nyer kain .....ayah saya kan kadang kadang clown jugak...die sebok la layan Arab tuh...pastu semua arab kat situ suke die....saya pun tak tau kenapa...kalau pada hari wukuf, di sinilah umat islam berkumpul....dan pada hari wukuf juga...pintu pintu keampunan dan taubat terbuka seluas luasnya...( moga kita semua ada peluang menikmati wukuf di sini kelak .....amin...)
Kami kemudian bergerak ke muzdalifah dan ke Mina....lalu juga di terowong Muassim..Saya berdoa moga ada peluang datang Mabit di sini kelak untuk menunaikan haji...amin..Pulang ke hotel agak awal....lepas tu kami terus ke Masjidil Haram menyelesaikan umrah.hari ni saya tawaf dan saei sendirian kerana mak saya agak penat, dia nak berehat dulu di bilik dan akan menyelesaikan umrahnya malam nanti. Kadang kadang masa pusingan saei tu tertembung juga dengan bapa saya..die lagi cepat dari saya...hehehee. Selesai saei terus masuk waktu zohor, saya pun solat zohor dan kemudian saya pun keseorangan menuju ke tempat favourite saya...hehe..apa lagi Multazam dan Hijir Ismail..Ketika solat di sini, hati memang sukar nak digambarkan perasaannya...saya lega setiap kali berjalan keluar dari Hijir Ismail setelah melempiaskan apa yang terbuku di dalam benak saya. Di Masjidil Haram ni saya rasakan ada banyak aktiviti yang kita akan kejari, justeru tak rasa langsung masa berlalu. Mana tidaknya, peluang nak bersolat di Hijir Ismail, berdoa di depan multazam, dan aktiviti Tawaf juga (saya menyesal kerana kurang melakukan tawaf ketika di sana.) Seperti saranan Rasulullah...

Sabda Baginda lagi: “Sesungguhnya Allah menurunkan 120 rahmat pada setiap hari; diturunkan kepada Kaabah 60 rahmat bagi orang yang mengerjakan tawaf, 40 rahmat bagi orang yang solat dan 20 rahmat bagi orang yang melihatnya. (riwayat al-Tabrani)

mmm..terasa rugi tak sempat tawaf banyak banyak...takpe la...moga ada rezeki nanti...

Balik dan berehat di bilik. Petang kami solat Asar, lepas tu saya pun pergi la shoping complex...nak mencari barang keperluan saya yang hilang di dalam flight..huhu......kena cari cepat cepat....Im out of stock! Lepas Maghrib dan Isya, saya balik ke bilik dan ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZz

.....tiba tiba......di tengah malam yang sunyi....bapak saya kejutkan saya...ajak teman mak saya gi Saei......dan saya pun berjalan macam zombie kampung pisang temankan mak saya buat saei....kitorang ty die....nak naik wheel chair tak...boleh kami tolakkan...die tak mahu..die kata die boleh jalan.....jadi kami pun jalan perlahan lahan....berhenti berkali kali temankan die...dan akhirnya selesai juga dalam pukul 1 pagi...alhamdulilah...mata saya macam ada gam dah masa ni...ngantuk.....balik bilik trus zzzzzzzzzzz semula sampai time subuh....Kat sini, kalu nak suruh orang tu tolak wheel chair, die nak charge RM100...

No comments: