Sunday, July 18, 2010

Jurnal Haji 9-10 Zulhijjah ( Arafah- Muzdalifah - Mina

Menjelang maghrib 9 Zulhijja 1430 h......kami diarahkan untuk bersiap sedia bergerak bagi pekerjaan haji seterusnya uiaitu untuk Mabit di Muzdalifah....Setakat ini alhamdulilah, jiwa saya masih kental dan saya rasa ringan juga...tenaga masih banyak..alhamdulilah...Arafah yang bakal saya tinggalkan sebentar lagi semestinya mencatat seribu satu kenangan palingmanis dalam hidup saya....air mata Arafah sesungguhnya satu pengalaman yang paling manis , sering buat saya kembang hati dan jiwa saya berbunga mengenangkan kemanisan berada di Arafah ketika waktu wukuf.....selebihnya, saya hanya Allah yangtahu..tak dapat nak digambarkan dengan kata kata...
Kami solat maghrib dan isyak secara jamak tamam....dan packing semua barang....dan terus berdoa....bukankah inti ibadah itu doa?....manisnya!tuhan sahaja yang tahu..sementara menanti nama maktab kami dipanggil untuk naik ke bas...saya pastikan saya tidak terpisah dengan bapak saya...alhamdulilah semuanya berjalan lancar...ada jugak rumors mengatakan ada jemaah yang hilang ketika proses ini berlaku..Wallahualam...saya cuma bersyukur , tiada perkara perkara yang tidak diingini berlaku pada saya dan bapak saya...alhamdulilah....sementara menanti bas kami ke Muzdalifah untuk menyempunakan wajib haji Mabit di Muzdalifah ini, fikiran saya terkenang Haji Wadak RasululullahSAW....bagaimana Baginda memberi khutbah di atas unta..bagaimana sahabat ada yang menitiskan air mata bila baginda menyatakan bahawa telah disempurnakan untuk umat baginda agama islam...(menandakan yang beliau tidak akan lama lagi bersama mereka...kerana syiar islam telah disempurnakan...)....bertuah sahabat sahabat baginda kan....dididik terus oleh Baginda sendiri...
Bas datang sekitar 9 malam dan kami menaiki bas yang macam sardin....saya dapat duduk....alhamdulilah....yerla....jutaan umat islam masa ni kan....bayangkan....saya rasa bas yang disediakan oleh Muasasah Saudi tu, dia memang menggunapakai semua bas yang ada di negara dia untuk memenuhi keperluan pengangkutan jemaah musim haji...bas yang tak cukup sifat pun agaknya dibelasah juga....tapi alhamdulilah, bas yan g saya naik tu ok..cuma rupanya agak tua sedikit..ala ala bas general ( warna hijau ) dari Tronoh ke Ipoh ( tahun 2000 )...sekarang ntah ntah dah takde kat tronoh tu..hehehe
tapi Allah mudahkan perjalanan kami...Maha Suci Allah...Laquwwataillabillah...perjalanan memakan masa 20 minit sahaja...tiba tiba dah sampai Muzdalifah...alhamdulillah....saya sangat gembira dan bersyukur semuanya mudah...turun bas...acara mengutip batu untuk lontaran Jamrah Qubra. bermula...tujuh biji sahaja disunatkan..
Saya kutip batu, kemudian menghampar tikar TM kaler merah saya, dan berehat.....badan mula terasa letih....yerla...saya tak baring pun satu hari ni...waktu itu, kami duduk berlapikkan tikar tm tersebut dan berbumbungkan langit...keadaan sekitar memang sesak..nampak ramai sangat jemaah....ramai sungguh...Saya terlelap sebentar di sini...yer la dah tengah malam waktu tu....kami menunggu bas seterusnya ( pukul 1 pagi ) untuk ke Mina...banyak banyakkan lah berdoa ya.....waktu ini...bangun tido, saya ke tandas.....woooohhhh.....panjang barisannya...hehehe....dugaan ni...dan waktu ini tekak saya mula perit...saya cuba minum banyak air dan menambah dos vitamin c.....kepada 2000mg....biasa sehari saya ambil 1000mg sahaja...konon..hehe nak elakkan sakit tekak ...dan saya memakan asam yang dibekalkan oleh mak....alhamdulilah..berkesan jugak...saya tak batuk sangat...cuma selsema...sebab berjemur embun kot...( selalu macam tu. kalau berembun saya cepat kena selsema...)dalam hati berdoa supaya Allah beri saya kesihatan yang baik dan dapat menyempurnakan ibadah haji ini...Alhamdulilah....Allah Maha Mendengar...Waktu ini, ramai jugak jemaah yang batuk batuk teruk termasuk bapa saya..kesihan dia..tapi bila tengok orang lain yang batuk teruk , kena asthma dan kena tahan kat wad, saya rasa bersyukur dengan nikmat kesihatan yang Allah bagi saya ketika itu.....Syukur...

Muzdalifah- Mina--9-10 Zulhijja

Bas datang sekitar 1.30 pagi dan kami menaiki bas seperti yang diarahkan.hehehe...(beratur macam budak sekolah..)badan saya agak letih sangat dan saya rindukan tilam saya di Makkah...hehehehe....sungguh.,,tak tipu....kalau dapat baring ni....ermmm..alangkah nikmatnya....kami tiba di Mina 20 minit kemudian...dan saya rasa satu lagi nikmat yang harus saya syukuri....Allah memudahkan perjalanan kami dari Muzdalifah ke Mina...tiada kesesakan melampau yang menghalang...Syukur Alhamdulilah...
.
Mina

Tiba di Mina..kami memasuki khemah...khemah di sini lantai pasir, tapi dilapik dengan carpet merah ( sama macam Arafah ..terfikir juga.....isk...kaya tokey karpet kat saudi ni..hehehe...).. dan ada air cond..saya berbaring dan terlelap sehingga lah azan subuh berkumandang....memang letih sangat.....azan subuh berkumang, saya bangun dan ke tandas, gosok gigi, dan ambil wudhuk..kemudian solat jemaah di dalam khemah kami...Selesai solat subuh, saya sarapan...kemudian bapak saya ajak saya pergi melontar jamrah aqabah....gentar....itu perasaan saya waktu itu..teringat peristiwa lebih 20 tahun lalu ...terowong muassim runtuh....tapi alhamdulilah....rupa rupanya sekarang terowong itu bukan 2 way lagi..dah one way...so kurang kesesakan dan lebih teratur...( memang jemaah malaysia kena melalui terowong muassim untuk ke Jamrah Complex bagi membuat lontaran...)
Bapak saya pesan, jangan jalan jauh dari dia..takut nanti saya tersesat....waktu keluar dari kawasan khemah menuju ke Muassim untuk ke Complex Jamrah, ramai sangat jemaah dengan arah tujuan yang sama dengan kami....sungguh ramai..memang waktu afdhal melontar jamrah aqabah adalah waktu dhuha...Dalam perjalanan...takbir dilaungkan....Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar,,,Lailahaillahu Wallahu Akbar Allahu Akbar Walillahilamd....waktu itu manik manik jernih meluncur laju di pipi saya...saya rasa sungguh syahdu....sesungguhnya saya tenggelam dalam perasaaan sendiri di tengah tengah lautan umat manusia...yang berusaha untuk menyempurnakan perintah Allah...Maha Suci Allah mengatur segala setiap sesuatu...kebanyakan jemaah berjalan dalam kumpulan dan membawa bendera negara mereka....dan memang ada askar yang menanti sepanjang dari Muassim ke Jamrah Complex...tiba di kompleks jamrah kami menaiki lif untuk ke tingkat atas (3 ) ...supaya tidak terlalu bersesak sesak...Alhamdulilah....Allah mempermudahkan urusan melontar kami.....7 batu dilontar...selesai untuk hari ini....( 10 Zulhijja )..dan kami terus bertahallul awal...dan menggunting rambut .....maka kami terlepas 10 dari 13 larangan haji kecuali larangan yang melibatkan nikah kahwin dan persetubuhan.....bagi lelaki, ihram sudah boleh dilucutkan...dah boleh pakai baju biasa....kita perempuan masih berpakaian sama la kan....menutup aurat..dalam perjalanan pulang....hati girang tidak terkata..dah boleh potong kuku..hehehee...
saya dan bapak saya singgah beli nasi arab.....yummehhh!!!

---to be continued

No comments: