Saturday, July 17, 2010

jurnal haji 2009- Makkah- Arafah

8 Zulhijjah 1430H

Saya paling sukakan waktu dhuha di Makkah....kebiasaannya selepas subuh saya akan menanti sehingga waktu dhuha...sekitar 8 pagi sebelum balik ke bilik dan keluar semula bersarapan dengan bapak saya...hari ini juga begitu, saya pulang ke hotel setelah waktu dhuha menjelang....waktu yang indah, tak dapat nak digambarkan dengan kata kata.....(moga Allah memberi rezeki lagi agar saya dapat merasai kemanisan ini lagi...amin....dan untuk semua...)...Hari ini, saya pulang segera untuk bersiap siap untuk memakai ihram haji....( perempuan cuma niat sahaja...)..balik ke bilik saya mandi dan bersiap siap merapikan diri( syampu etc ..) pasal nanti dok dalam ihram dah tak berani nak pakai syampoo wangi.....dan solat sunat ihram, dan terus berniat ihram haji.....hati sangat berdebar kencang......takutkan dugaan Allah dek dosa saya yang saya bawa ......tapi saya terus berdoa dan berharap Allah tidak menghukum saya dengan sebab dosa saya yang banyak itu...Allah Maha Kaya...sekitar jam 10 pagi, kami diberikan makan tengahari..(yer...sangat awal..tapi saya belasah jugak..takut takut nanti kelam kabut atau stranded ddlm perjalanan..lapar pulak...)....selsesai makan tengahari,sekitar 10.30 pagi, pegawai tabung haji mengumumkan yang kami perlu bergerak segera ke dalam bas....nampaknya kami kumpulan pertama bergerak ke Arafah.....sebelum bergerak ke Arafah sempat saya menelefon emak di Malaysia memohon maaf dan minta dia doakan Allah permudahkan segalanya utuk kami ......saya juga memberi amaran kepada mak yang mungkin tak de line kat arafah.....( takut dia risau...sebab mak saya ni tak kira la saya kat Malaysia atau kat Makkah, hari hari telefon saya...)...dan saya pun turun ke bawah.....
gelap!!!langit gelap waktu itu....mendung....nak hujan....MAsyaallah.....Makkah nak hujan.......( jarang terjadi)..waktu itu saya terfikir..Ya Allah....hujan rahmat ni.....menyambut kami ke Arafah......Alhamdulilah...saya masuk ke dalam bas.....dan memastikan saya berniat haji....sebelum keluar dari tanah haram ini...langit mendung gelap hitam....Tapi Alhamdulilah...syukur perjalan kami sangat lancar dan mudah serta cepat.....setengah jam kami dah sampai ke Arafah...dalam perjalanan....terlihat ramai jemaah yang bergerak ke Arafah...ada yang duduk atas bumbung bas...ada yang berjalan kaki..ada yang naik van terlebih muatan...hehee...teringat satu ayat quran tentang seruan haji yang mengatakan manusia kan datang menyahut seruan haji dari pelbagai pelosok negeri dan pelbagai cara.....Maha Suci Allah...Dalam bas, talbiah dibunyikan....syahdu.....takut....gentar....gembira....berbaur.....sungguh...dalam hati , saya berdoa, moga Allah mengampunkan dosa dosa saya dan mempermudahkan pekerjaaan haji saya ini.....

Hujan Rahmat Di Arafah....

Tiba di Arafffah....kami menuju khemah masing masing.....saya mengambil corner sendiri dalam khemah..yer la...kan ramai...so kena pandai pandai bertolak ansur dan membahagi ruang untuk tidor terutamanya bila malam menjelang...seronok....hehee...rasa macam camping la.....kan..kalu kiter biasa gi camping....haaa...mcm tu la kena tolak ansur duduk dalam khemah.......hehehehe....waktu tu kilat sabugn menyabung dan guruh berdentum...nak hujan...dalam khemah tu, saya letak bag, dan termenung sekejap....masa tu la saya ingat lagi, hujan turun dengan lebat selama beberapa jam dan khemah kami basah....termasuklah carpet yang menjadi lapik kami untuk malam itu....alhamdulilah ...hujan kan turun bersama rahmat Allah.....keaadaan berterusan sehingga waktu maghrib....hujan lebat...dan bila malam, berhenti, Jemaah haji memenuhi waktu sementara menunggu waktu Wukuf( zohor- Maghrib 9 zulhijja) dengan membaca al quran , solat, zikir dsb....tak kurang juga yang berbual ( jangan tiru aksi ini...)
Pada pagi 9 Zulhijjah, sangat indah...pagi yang cerah, sejuk, nyaman,...saya sangat bahagia waktu ini....menanti tengahari....(Ketika di Arafah disaran untuk banyak banyak berdoa terutamanya waktu Wukuf kerana waktu itu Allah akan memakbulkan doa setiap hambanya yang berkumpul di Arafah...).. Masuk waktu Zohor, kami bersolat jemaah, diikuti khutbah arafah...seperti yang dilakukan oleh Nabi SAW.....sayu hati dan perasaaan berbaur baur....air mata seolah tiada harga waktu ini...sangat indah...selesai khutbah, jemaah melakukan sendiri amalan sunat dan berdoa (mengambil peluang masa makbul doa sehingga terbenam matahari 9 zulhijja )...boleh keluar dari khemah dan berada di bawah langit terbentang untuk berdoa..

Menjelang Maghrib, kami telah diberi arahan untuk bergerak ke Muzdalifah untuk pekerjaan haji seterusnya ( Mabit di Muzdalifah )...alhamdulilah......ini menandakan rukun haji wukuf di arafah telah selesai dilaksanakan...Syukur tak terhingga....Alhamdulillah..LAquwwataillabillah

2 comments:

Yatie said...

sangat indah pengalaman ni! citer lah lagi.. :)

Intanterpilih said...

i didnt sleep last nite writing this....byk minum nescafe