Saturday, July 17, 2010

Jurnal haji 2009 Putrajaya- KElana Jaya-KLIA-Jeddah-Makkah

Itulah laluan perjalanan yang saya tempuh pada 18 Nov 2009...satu perjalanan yang sangat saya syukuri...pengalaman yang tak akan saya lupakan sampai bila bila...
pagi itu 18 Nov 2009 saya bangun awal pagi, solat subuh dan terus sambung packing barang barang saya...kali ini, sungguh tidak ada jubah baru, atau stoking baru atau baju baru yang saya bawa.....juga tidak telekung baru....ya...mengambil pengajaran pengalaman umrah terdahulu....saya kira ..kita tidak perlukan apa yang selain dari yang ada pada tubuh kita..dulu semasa mengejakan umrah, semua saya beli baru, telekung, stoking. ....etc......and end up semua barang baru saya hilang dalam perjalanan....membuatkan saya terfikir....agaknya Allah ingin mendidik saya sesuatu....lalu membuatkan saya terfikir.....barangkali Allah tak mahu saya membazir kot....kita kan tak perlukan semua barang baru,,,,cukup asalkan ia masih boleh digunakan dan bersih...itu sahaja....jadi kali ini, untuk perjalanan haji yang ini...saya tidak membeli barang satu pun barang baru, semuanya saya gunakan yang lama......( masih elok...)
selesai packing, saya mandi sunat ihram dan solat sunat ihram...selepas solat dhuha.....kemudian, sebelum melangkah keluar, saya dan bapa diazankan adik bongsu saya....sungguh...sebelum terdengar azan , saya masih ok......tak fikir apa apa....( agaknya sangat sibuk menyediakan semuanya...) bila dengar sahaja azan, hati saya digamit sayu....sayu terutamanya nak meninggalkan ibu tercinta yang tak dapat ikut kami ke Tanah Suci ....air mata saya mengalir laju....dan saya berdoa...Ya Allah....tenangkanlah hati ku...permudahkanlah......
Melangkah keluar, hati mula berdebar......memang debaran lain macam sikit....tapi saya tak sabar nak sampai ke sana...

Dalam kereta, saya mendapat panggilan dai TH menanyakan sama ada saya telah sampai ke Kelana Jaya...saya katakan saya dalam perjalanan...

Tiba di Kelana Jaya..lengang....lalu saya melangkah masuk ke dalam dewan dan bertanya pada pegawai TH yang ada di situ....memang mereka tengah menunggu kami,12 orang jemaah sahaja yang akan bertolak bersama sama...Bapa saya menukar pakaian ..mengenakan ihram.....saya menguruskan beg...tagging....rantai tangan......dan seribu satu macam perkara lagi....sungguh hectic.......tak sempat saya nak bermanja dengan keluarga sebelum melangkah pergi..tapi saya curi curi peluang juga, duduk dekat dengan mak yang akan saya tinggalkan selama 40 hari ini.....

Panggilan telefon berdering dering..dair kawan kawan yang rapat dan mengetahui saya akan bertolak pagi ini ke Tanah Suci....sayu juga....
Saya juga menyuruh emak dan adik adik serta emak saudara saya yang datang menghantar untuk pulang dahulu , tak perlu menanti kami memandangkan mereka belum makan tengahari dan mak saya memang tak boleh skip makan, nanti menggeletar.....saya rasa insyaalah kami boleh manage.....waktu emak saya melangkah pulang,saya tak lepaskan pandangan hingga dia hilang dari penglihatan saya...sedih nya tuhan saja yang tahu......

Selepas keluarga saya melangkah pulang, kami di bawa ke KLIA dengan menaiki van....tiba di KLIA perut saya sangat lapar...lapar yang tak tahan..saya duduk di cafe dan kemudian sekejap sahaja dipanggil untuk ambil pasport...solat zohor dan terus masuk ke dalam departure hall...badan sangat penat dan letih.....serius....saya tak senyum pun masa ni...hehehe (manakan teringatkan mak yang nak ditinggalkan..)...

masuk ke perut pesawat MAS....baru saya terasa letih......tapi masih tak dpt melelapkan mata.....last last saya main tetris.....heheheehe....bapa saya tido.....

lapan jam dalam pesawat, kami tiba di Jeddah..badan memang lemah dan letih...tapi adrinalen saya high....sangat gembira....turun dari pesawat, kami naik bas ke terminal....dalam perjalanan...wahhhh...banyaknya kapal terbang,,,,,saudi, indonesia, china..dan macam macam lagi.......aura musim haji dah mula terasa di sini....sungguh.....bila masuk ke dalam terminal , di bilik menanti.,.saya nampak ramai jemaah turki...dan indonesia beratur untuk cop pasport....wahhhhhh......diorang ni ramai sangat.....memang prominent habis....dah la siap ada uniform.....hehehe......jemaah malaysia takde uniform...hehehe...bab tu kiter kalah la....hehe...
saya maghrib dan isyak jamak di bilik menanti....lega....dan tak lupa berdoa dipermudahkan urusan kami....

Dugaan Pertama
-melepasi imigresen Saudi....Ya Allah....memang lama....mula mula nak cop pasport...aduhai...dah la ramai....and the Saudi's imigresen quite strict....waktu ni saya sempat gelakkan bapak saya ..sebab dia kena ambik gambar semula.....entah kenapa...saya cakap " agaknya gambar kat dalam pasport tu tak cukup ensem kot...hhahahahaaaa"....saya takda kena apa apa..alhamdulilah...

bila dah cop pasport, ambil beg.....uwaaa!!!masa ni saya rasa nak menangis melihatkan beg saya yang tinggal nyawa nyawa ikan....betul....nyawa ikan....nasib baik saya ikat dengan tali yang saya beli kat parcel e tu...rm50...mahal tu...hehee....nasib baik berguna....ngeh ngeh ngeh....ayah saya ketatkan ikatan tali beg dan kami berjalan untuk cop kami punyer pasport lagi...cop kali ni nak tentukan kami ni bawah muasasah arab yang mana satu..yang akan uruskan beg etc......lama sangat......rasanya pukul 2 pagi waktu saudi baru selesai.....setelah beg kami serahkan, saya dan bapak cari tempat nak tukar duit.....sebab saya tak bawa satu sen pun duit saudi...tak sempat tukar.....cari punya cari punya cari,,,jumpa la satu money changer.....tapi MAHAL!!ye la..kat airport kan......mana dapat macam kat mekah....so saya ckp kat bapak saya..tukar sikit aje...RM200...dpt SR180 je....rugi...rugi...tapi disebabkan haus...tukar jugak leee.....so dah tukar duit saya pun beli air......alhamdulilah...lega kering tekak kami....dan kami menunggu bas yang akan membawa kami ke Makkah di atas sofa di King Abdul Aziz International Airport...tido...ban gun....tido...bangun.....tido..bangun...hehehe..memang byk kali tido bangun.....siap mimpi lagi dah masuk Makkah..padahal still kat Airport Jeddah..hehehe..

At last... around 4 in the morning.....bas kami yang dinanti kunjung tiba....saya naik atas bas.....and the breakfast was distributed.....tapi sebab badan saya letih...saya jamah epal sahaja...tak selera.....inilah dugaan pertama kami bermula.....bas bergerak dari Jeddah pukul 4 lebih...tapi bila tiba di Makkah..makkah sangat sesak,,tak dapat masuk...memaksa kami untuk melakukan solat subuh di dalam bas.....memang tak dapat nak dielakkan...sungguh saya resah ketika itu,,,,sebab dah lebih 12 jam di dalam perjalanan....dan hamppir 24 jam pula jika dikira dari waktu saya keluar dari rumah..saya terfikir..ya allah ...janganlah kau hukum aku atas dosa dosa aku Ya Allah...ampunilah aku..mudahkanlah perjalanan ini...pukul 8 pagi..bas kami masih berlegar legar dalam Makkah mencari jalan paling tak sesak ke Hotel kami...Danat Hateem...maktab 83...dan akhirnya berjumpa....
waktu bas berhenti, saya rasa syukur sangat, sebab perjalanan yang panjang ini telah sampai ke destinasi....Alhamdulilah...turun dari bas....saya ternampak beg saya yang nyawa nyawa ikan itu dicampak dari bumbung bas ke atas lantai untuk diseret ke dalam hotel...ohhh...tidak!!!..hehehe....tapi saya kena redha...sebab saya tak nak angkat beg tu....BERAT!!!!dan saya paham la....orang arab tu pun tak larat nak angkat beg saya...sebab tu dia seret aje......heheheeheh....dalam hati terfikir : boleh la beli beg baru kat sini nanti...hehehe...astagafirullahalazim.....melangkah ke depan, mata terpandang menara Masjidil Haram.....Ya Allah...Masyaallah....saya terus sebak tak boleh nak berkata......tempat tinggal saya sangat dekat dengan MAsjidil Haram....Syukur Alhamdulilah...Tuhan makbulkan doa saya ingin menjadi tetamu Nya yang paling isitimewa....mungkin ini permulaannya.......
Dalam air mata bergenang...saya melangkah naik ke Hotel ...syukur....alhamdulilah...keadaannya lebih baik dari yang saya sangkakan....
Kami turun semula dari hotel untuk ke Masjidil Haram.....untuk melakukan tawaf umrah ( haji tamattuk) dan tawaf haji bagi yang melakukan haji ifrad......saya dan bapa memilih melakukan haji tamattuk...jadi tawaf kami adalah tawaf umrah...melangkah masuk sahaja ke dalam masjidil haram, hati jadi sayu.....apalagi bila mata terpandang Kaabah yang suci....saya tak dapat menahan air mata kesyukuran....Syukur...Allah makbulkan doa saya....doa hambanya yang hina....untuk ke rumahnya dan berwukuf pada tahun ini....itu lah yang berlegar di fikiran saya...dan tawaf umrah tujuh pusingan saya adalah satu tawaf yang saya kira sangat beremosi....penuh air mata....sungguh....dan saya memang sengaja memisahkan diri dari kumpulan saya ( termasuk bapa ) kerana ingin bersendiri dan ingin berdoa secara khusyuk...saya ingin luahkan apa yang terbuku dalam hati saya tanpa gangguan...dan Alhamdulilah....saya puas....:)....selesai tawaf umrah, saya minum air zam zam...walaupun musim sejuk, keadaan tetap panas selepas jam 10 pagi.....dan kemudian saya mencari cari tempat sesuai untuk solat sunat tawaf.......cita cita saya nak solat betul betul depan Makam Ibrahim ..tapi waktu kemuncak begini agak sukar...dan saya naik ke tempat berbumbung dan kemudian saya solat di situ...seorang diri....tenang...
Selesai solat, saya bergerak ke Bukit Safa....untuk saei...ramai jugak.....tapi saya berangan angan nak selesaikan sebelum solat jumaat....namun apakan daya...pusingan ke 4, azan zohor berkumandang..dan saei saya terpaksa berhenti...tempat saei tu dah jadi saf......semua orang buat saf dah...saya pun terus menyelit masuk saf...dan di sebelah saya jemaah Thailand.....sangat cantik orangnya...muda belia jugak...saya masih ingat senyuman dia..
Selesai solat jumaat, saya sambung saei...dan lepas saei saya bergunting, maka selesailah umrah wajib saya....alhamdulilah....
Saya berjalan balik ke Hotel dan ke bilik bapak saya....tapi dia tak ada....hati mula risau....sebab ini hari pertama....risau dia masih tak cam jalan dan tersesat....saya mandi...lepas mandi saya pergi lagi bilik dia....tengok dah balik belum,.tak jugak....saya mula rasa nak menangis...risau sangat....pasal ramai orang....takut dia tak jumpa jalan balik ke hotel...kemudian saya ke masjid, untuk solat asar dan sambil sambil perhatikan bapak saya......hati saya gundah gulana tuhan sahaja yang tahu...tapi saya berdoa sesungguh sungguhnya jangan la bapak saya sesat......risau saya....rasa menyesal jugak pisah dengan dia tadi..tapi dia pun saya tahu memang jenis yang suka bersendiri kalau pergi ke Masjidil Haram....dia nak fokus.....saya melangkah ke tengah dataran...melihat lihat kalau ada bapak saya....dan akhirnya ambil keputusan untuk balik ke hotel..kalau kalau dia dah balik...sampai ke hotel, saya ke bilik dia....alhamdulilah...dia tengah baring....penat....rupanya dia memang tunggu solat asar baru balik...Alhamdulilah....lepas ni tak perlu la saya risaukan dia lagi...dia tahu jalan insyaallah.....

Petang...kami menyelesaikan tuntutan haji tamattuk...dam SR330....dan mengeluarkan duit di tabung haji....
kemudian mencari dobi....mencari tempat makan....yang akhirnya menjadi tempat kunjungan kami sepanjang di Makkah..40 hari..
rutin berjalan seperti biasa...sehingga la ke hari rabu minggu berikutnya.....kami perlu mengenakan ihram haji dan berniat haji.....(8 zuhhijjah 1430h)

No comments: