Monday, June 15, 2009

CATATAN RINDU II



1 FEB 2009
Subuh pertama di Al Haram.
Saya tak kunci jam..hehehe (memang saya tak suka dikejutkan oleh buny
i jam....saya akan buat nohe ajerrr...).. tapi bapa saya kejutkan saya pukul 3.30 pagi...waktu tempatan.( Kalau tak salah saya la..) Bukan apa, saya nak cerita pasal subuh pertama ni pasal Subuh ni subuh paling saya ingat sampai hari ini......Oleh kerana kami keluar agak awal, ada rezeki saya dan mak nak duduk di dalam kepungan di dataran kaabah. Syukur Alhamdulillah. Bila azan berkumandang, saya jadi sayu dan rindu pada adik adik dan kakak yang saya tinggalkan..kalaulah dapat saya kongsi kemanisan yang sedang saya rasa ketika itu dengan mereka......sungguh....Dhuha pertama saya di masjidil haram juga antara kemanisan yang akan saya ingat sampai bila bila...manis...:)Saya cuba rebut peluang solat di hijir ISmail dan kucup hajarul Aswad juga pagi ini..Alhamdulilah...Tuhan Maha Mendengar.. Waktu ini hati saya semakin yakin bahawa Tanah Haram ini memang istimewa....Kalau kita niatkan di dalam hati, dan dengan rendah hati mengharap bantuan Allah " saya nak kucup hajarul aswad pagi ni.../ saya nak solat di dalam hijir ISmail.."..insyaallah...itulah yang akan kita dapat...Semua yang terlintas di dalam hati itu umpama doa yang dilafaz.....(sekurang-kurangnya itu yang terjadi kepada saya)......


Thaif

Saya ni tak la minat sangat berjalan...sunggguh...sebab saya ni memang la takda stamina nya...tanya la kawan kawan saya...saya cepat penat jalan jauh...masa saya kuat hati nak datang sini, niat saya cuma satu (Nak ke masjidil Haram dan Masjid nabawi ..melawat makam nabi....)....jadi masa pagi ni, kami di bawa ke jabal Thur, kemudian ke Muzium (kan kena jalan dalam muzium ni...) saya agak tak larat...serius...penat oooo jalan...(macam umur 50 tahun..)ye la...saya memang kurang stamina....mana taknya..aktiviti saya tiap tiap petang...makan..makan..makan...bukan joging...heheeheeee
Tapi ada sesuatu yang sangat manis ketika saya berada di dalam muzium...(tapi biarlah rahsia...macam siti ...huhuhuhuh)..haaa..lupa nak cakap, kat muzium ni kalu tak salah saya dah masuk area Thaif....so mmg sejuk sangat!!!! (tu yang saya pakai sweater tuhhh)

huhuhuhuhuhuuh......Thaif ni kaya dengan buah buahan...tapi...masa kat pasar tu, saya tgk buah dia harga biasa biasa sahaja,

Bumi subur Thaif...Kat Thaif ni dulu ade peristiwa yang terjadi pada Junjungan Mulia Rasulullah....Masa tu Baginda nak berdakwah ke Thaif.Sesampai di Thaif, semua orang memulaukan Rasulullah yang ditemani oleh Zaid bin Tsabit. Lontaran batu-batu ke batang tubuh mereka menjadi sambutan hangat ahli kampong. Manakala Zaid terus melindungi baginda Rasul supaya baginda tidak tercedera. Tetapi, badan baginda yang mulia itu tetap terluka dan keluarlah darah.

Ketika Rasulullah dan Zaid bin Tsabit melepaskan lelah di bawah sepohon pokok tiba-tiba malaikat Jibrail datang kepada Rasulullah dan meminta izin untuk menghempap penduduk Thaif yang biadap tadi dengan bukit safa. Meskipun dilukai dan dimaki hamun oleh penduduk Thaif, namun baginda tidak mengizinkan malaikat Jibrail berbuat demikian. Malah, baginda bersabda, “ Sesungguhnya mereka tidak tahu” Ternyata baginda memaafkan orang-orang yang menyakiti baginda. Sedih kan?

Masa di Thaif, kami lunch di RAMADA...ada kambing mandi.....huhu..siap kepala kambing lagi....huhu..tapi telah menjadi resam saya, kalau saya letih berjalan, saya takkan makan byk...tak selera....sian saya....Saya tak upload gamba kambing mandi tu pasal mak saya kate berdosa tayang gambar makanan tapi tak kasi kawan makan.....(btul...hehe)...tapi saya ada kasi satu gambar yang saya kira akan memberi manfaat pada kita semua....gambar route rasulullah masa perjalanan hijrah baginda......kalau dilihat, route merah tu perjalanan Rasulullah dan Abu Bakar masa Peristiwa Hijra, route hijau tu normal road ....KiRa Rasulullah trick orang kafir la masa ni....Map ni saya tangkap kat dlm muzium tu ....hehe
Kesian jugak kat Asma Abu Bakar, kena sepak ngan Abu Jahal (ke sapa tah,tak ingat...) disebabkan beliau menyimpan rahsia perjalanan Rasulullah dan Ayahandaya Abu Bakar (Asma ni kakak Aisyah..)

Lepas lunch , kami bertolak balik ke Makkah dan singgah di Miqat untuk bermiqat. Tuhan saja yang tahu, letihnya kaki saya masa ni....(Walaupun pakai kasut Croco..heheheheheehhe)...Balik hotel, saya diajak oleh bapa saya untuk menghabiskan umrah saya....dia kata jangan simpan lama lama pantang larang..nanti terlanggar.....mak saya lebih kuat semangat dari saya masa ni (walaupun dia demam). tapi alhamdulilah, saya sudahkan juga...Namun, masa saei, berkali kali saya berhenti di tepi air zam zam...Nikmatnya minum air zam zam time macam ni...Alhamdulilah(duduk bersimpuh hilangkan lenguh kaki .....)Tapi, Syukur Alhamdulilah selesai jugak. masa ni, (sebab banyak kali berhenti )saya observe ramai jugak kanak kanak yang dibawa oleh ibu bapa mereka (sama ada berjalan atau didukung...) which actually amaze me...saya kagum dengan cara penerapan yang mereka lakukan pada kanak kanak seusia 4- 5 tahun ni...mungkin kanak kanak ini belum mengerti, tapi pendedahan sebegini saya puji...nampak ringkas, tp saya percaya kanak kanak seusia itu sudah boleh mengingat apa yang mereka lakukan pada usia tersebut......

Observation saya, kat dalam masjidil haram ni, Arab-Arab ni bawa aje baby/toddlers semua...

5 comments:

rosli said...

Salam Intan,

Tahniah sbb berani share pengalaman you, saya pun gi umrah last year ( sorang) wife dah gi sana tahun 2004.

Saya pun ada buat catatan, tp belum berani nak share dgn orang ramai....umrah tersebut merentap hati saya dan memecahkan ego saya, kalau saya tahu nikmat umrah dan haji dulu lagi saya ke sana. Namun begitu saya bersyukur kerana Allah masih sayang pada saya dan memberikan hidayah pada saya. Saya buka akaun Th tahun 1986, masuk RM 10.00 dan tidak pernah tambah sampailah Jan 2009, masa baru ada RM 33.00....saya nak gelak pun ada masa tu...pegwai kaunter TH tu senyum je, dia dah jumpa byk kes cam saya ini agaknya.
saya agak nakal dulu dan ibadat solat saya ambil mudah....sejak akil baligh saya tak pernah cukup solat sampailah 30 april 2008.....apapun kita sama-sama berdoa dapat buat haji dalam waktu terdekat ini.

Impian saya nak buat haji dengan wife tahun 2012 dan selepas itu buat umrah dengan isteri dan anak2 saya. Semoga mendapat rahmat dari Allah sentiasa.

Intanterpilih said...

En Rosli
terima kasih singgah di sini.
Memang saya pun susah sangat nak post saya punya catatan..takut disalah erti, tapi bila fikirkan untuk catatan sendiri, saya post juga.Moga Allah melindungi hati kita smua.

Oh ya...semoga tercapai impian untuk menunaikan haji dlm masa terdekat....amin....

rosli said...

Salam Intan,

Just to share with you, saya skrg ni setiap hari masuk laman blog Azli, bila tgk kawan bloggers lain yang ada laman blog dan ada cerita pasal Haji dan Umrah, saya mesti nak baca termasuk blog you. Tahniah sbb shareyour stories dan experiences. Teruskan usaha you.

Saya ni yang benarnya kekadang boleh melawak , tetapi lebih banyak serius, sbb tu you tgk komen blog Azli saya straight je, tak pandai nak melawak dan buat joke, tetapi saya boleh bercerita dan email panjang lebar kalau perlu.

You ada tak alami apa2 insiden yang sangat pelik dan istimewa masa buat umrah hari tu... if you dont mind sharing...

Lagi satu wpun saya kerja dgn sykt telekomunikasi saya kurang mahir bab blog dan it ni, fesyen lama saya ni, sekadar pandai email dan komen dlm blog je, nak buat blog sendiri malu nak tanya kawan2, ttp tgh belajar dengan anak saya..

Jika ada masa terluang saya akan masuk blog you dan bagi komen di mana boleh.

Saya pun doa agar you dan rakan2 blog yg lain dapat gi Haji dalam waktu terdekat ini dan dapat gi umrah selalu. Tk cre ok.

beautifulLIFE said...

salam intan terpilih!!!kite nih...seronok baca cerita awak...thank you for sharing..giliran kite bila la pulak agaknya.. :,

Intanterpilih said...

beautiful life...
thank you...ala...giliran awak tak lama lagi tu...insyaallah.....
doa aje....:)tuhan tu maha mendengar